بررسی برنامه ‎درسی پنهان متأثر از سبک زندگی لیبرالیستی در شاخص اوقات فراغت در مدارس متوسطه و تقابل آن با سبک زندگی اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد فلسفه تعلیم‎وتربیت دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

پژوهش حاضر از نوع بنیادی-کاربردی است و به بررسی برنامه ‎درسی پنهان متأثر از فلسفه لیبرالیسم با شاخص اوقات فراغت و تقابل آن با سبک زندگی اسلامی، در مدارس متوسطه پرداخته‏‏است. در این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی، با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای و تجزیه و تحلیل آن‌ها به روش تحلیل محتوا و همچنین روش تحلیل تطبیقی استفاده شده است. ابتدا، مبانی فلسفی لیبرالیسم در بخش‌های جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، ارزش‌شناسی و دین‎شناسی مشخص شده و از طریق استنباط اصول متعدد از این مبانی ویژگی‌های کلی سبک زندگی در شاخص اوقات فراغت تعیین می‏گردد. سپس با استفاده از روش تحلیل تطبیقی مشخص می‏شود که اوقات فراغت در تفکر لیبرالیستی با اسلام تقابلات متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: 1)توجه فرد مسلمان به داشتن آثار اُخروی در گزینش اوقات فراغت در مقابل تأکید فرد بر لذت‌های دنیوی در اندیشۀ لیبرال. 2)گزینش اوقات فراغتی که منجر به ارضای متعادل امیال باشد در مقابل گزینش اوقات فراغتی که ارضای حداکثری امیال را در پی داشته‏باشد. 3)محوریت بایدها و نبایدهای دینی به‏عنوان روش کامل زندگی در گزینش اوقات فراغت در مقابل محوریت بایدها و نبایدهای شخصی و فردی در گزینش اوقات فراغت. همچنین نتیجه گرفته‏شد که سبک زندگی لیبرالیستی و تقابلی که با سبک زندگی اسلامی در شاخص اوقات فراغت دارد می‌تواند برنامه ‎درسی پنهان ویژه‎‏ای را در مدارس متوسطه تولید کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study the Hidden Curriculum by the Liberal Lifestyle in Leisure Index within Secondary Schools in Comparison with Islamic Lifestyle

نویسندگان [English]

  • Maryam Jamehbozorgi 1
  • Saeid Beheshti 2
چکیده [English]

This basic-applied research is done with the  purpose of  studying the hidden curriculum in secondary schools produced by the liberal lifestyle in leisure index in comparison with Islamic lifestyle . Research methodology is descriptive-analytical with deskwork  data gathering  and    content  and comparative analysis  as the method of data  analysis . The philosophical foundations of liberalism in cosmological , anthropological , axiological and religion marked by several principles deduced from the principles of general characteristics lifestyle leisure index was determined using the comparative analysis revealed that leisure index in  liberal  thought  in comparison  with Islamic index  has some different  qualities such as : 1 - Due to having a Muslim in the selection of heavenly pleasures of leisure time in front of the world 's emphasis on liberal ideology 2. selecting a balanced satisfying the desires of leisure is that led to the selection to satisfy the desires of the majority is in leisure 3 - dos and don'ts of the centrality of religion as a complete way of life centered on the choice of the dos and don'ts of personal leisure time choices . The outcome of a liberal lifestyle  in leisure index in contrast  with  Islamic  one can produce a special hidden curriculum in secondary schools .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leisure Lifestyle
  • Liberalism
  • Islam
  • The Hidden Curriculum
  • Secondary School