ماهیت سه ‏گانه فرهنگ ایران و ر‏ه‏آورد آن در تربیت دینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران

2 استاد دانشگاه تهران

3 استادیار دانشگاه تهران

4 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هر جامعه‎ به‏مقتضای شرایط‎ فرهنگی که ریشه در سنت‎ها، تاریخ و دیدگاه‎های ارزشی آن دارد، از سایر جوامع متفاوت خواهدبود. جامعه ایران نیز به‏واسطه عوامل‎ فرهنگی ‎خاصی که‎ دارد، ملغمه‎ای از فرهنگ ‎ایران‎باستان، فرهنگ‎اسلام و فرهنگ‎غرب است. به نظر می‏رسد در این فرهنگ دو وجه‎‎ «ایرانی و اسلامی» چنان با هم درآمیخته‎اند که تفکیک‎‎ناپذیر می‎نمایند، اما هنوز با وجه سوم یعنی مدرن‎شدگی به‏درستی پیوند نخورده‎اند. این ماهیت سه‎گانه در وجوه مختلف زندگی فرد ایرانی، تأثیرگذار بوده‏است. تربیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. بویژه اینکه مفهوم تربیت ابعاد مختلفی را در بر می‎گیرد. یکی از این ابعاد مهم، در جامعه ایران، بعد ‎دینی است. این امر در نتیجه آمیختگی دین در مسائل اجتماعی است. اهمیت آمیختگی‎ دین و زندگی تا اندازه‎ای است که بررسی تاریخ چندین‎ساله ایران حکایت از حضور دین به‏عناوین مختلف، در شئونات مختلف زندگی دارد. تربیت‎دینی در چنین ماهیت سه‎گانه‎ای با چالش‏هایی روبرو است. هدف این مقاله مشخص نمودن ابعاد فرهنگ ایران و تأثیر آن بر تربیت دینی است. بنابراین، پرسش‏های پژوهش عبارتند از: 1. عناصر اساسی فرهنگ کنونی ایران چیست و چه نسبتی با هم دارند؟ 2. فرصت‏ها و چالش‏های فرهنگ امتزاجی ایران برای تربیت دینی چیست؟ 3. با نظر به فرهنگ امتزاجی ایران چه اصول و روش‏هایی به‏منظور بهبود روند  تربیت دینی می‏توان پیشنهاد داد؟  روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. بر این اساس، ابتدا به توصیف ماهیت سه گانه فرهنگ ایران و سپس به تحلیل این سه جنبه پرداخته می شود. در نهایت، با نگاهی تحلیلی سعی خواهدشد اصول و روش‏هایی در راستای رفع چالش‏های تربیت دینی استنتاج شود. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Triple Nature of Iran's Culture and its Outcomes in Religious Education

نویسندگان [English]

  • Samaneh Khalili 1
  • Khosrow Bagheri 2
  • Shahin Iravani 3
  • Nametollah Fazeli 4
چکیده [English]

Each society in accordance with the terms of culture that roots in tradition, history and value perspective: will  be different from other societies. "Iran’s society" due to these specific cultural factors is also an amalgam of "Ancient Iranian culture", "Islamic culture" and the "western or modern culture".  It seems that "the Iranian and Islamic" cultures so mixed together that are inseparable but can not  be connected properly with the third aspect of the modern condensation. This triple nature has been effective in various aspects of life in "Iranian individuals". This  frame  and rule governs  within education system so that it covers various aspects. In "Iran’s society" religious dimension is the most important aspect  which  is  the  result of the fusion of religion in social issues. The importance of interaction between "religion and life" by  reviews of several years of Iran’s history indicate the presence of religion in various ways in several affairs of Iranian life. Religious education with this three-folded nature confronts  some challenges . The purpose of this paper is to clarify aspects of Iranian culture and its impact on religious education. Therefore, the research questions are: 1.What are the basic elements of Iran’s contemporary culture and their  relationships?; 2.what are the opportunities and challenges for  religious education regard to this fusion of Iran's   culture? and 3.what are the principles and ways to improve the process of religious education regard to  this fusion of Iran's  culture? The research method is analytical descriptive. Accordingly, at first level the three-folded nature of "Iranian culture" will be described  and then these three aspects will be analyzed. Finally, an analysis tries to look at the principles and methods in order to meet the challenges of religious education derived.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian Culture
  • Islamic Culture
  • Western Culture
  • Modernity
  • Religious education