تبیین نظریه انتقادی هنری ژیرو و دلالت‎های آن در تعلیم و تربیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران

چکیده

یکی از مهم‏ترین مسائل اساسی بشر، مسئله تعلیم و تربیت است  که در بین  فلاسفه و اندیشمندان  مختلف  همواره  به این امر مهم  توجه  شده‏است. مسئله تعلیم و تربیت از گذشته تا امروز  تغییراتی  را پشت سر  گذاشته،  به‏گونه‎ای  که  در دنیای  معاصر با پیدایش مکاتب جدید همچون پراگماتیسم و پُست‏مدرنیسم وارد عرصه‎های  جدیدی  شده‏است. یکی  از مهمترین  این عرصه‎ها در دنیای پست‏مدرنیسم، ظهور اندیشه‎های انتقادی در زمینه تعلیم و تربیت است. هنری ژیرو به‏عنوان یکی از نظریه‏پردازان معاصر  پست‎مدرنیسم، با طرح نظریه انتقادی درصدد ارائه نوعی از تعلیم و تربیت است که در آن مسئله  سیاست، اخلاق و فرهنگ از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه، با هدف بررسی نظریه انتقادی هنری ژیرو و تبیین تعلیم و تربیت انتقادی وی، در صدد  استخراج دلالت‎های این مشرب فکری در زمینه اهداف و اصول تعلیم و تربیت و نیز نقش‎های معلمان و شاگردان است که به روش توصیفی_تحلیلی انجام  شده‏است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explanation of Henry Giroux’s Critical Theory and its Pedagogical Implications

نویسنده [English]

  • Akbar Salehi
چکیده [English]

The problem of  pedagogy  always considered by philosophers and scholars, one of the most important issues‎. Nowadays, ‎different perspectives toward this problem covers   different concerns  such as pragmatism and post-modernism in his realm. One of these most important notifications of post-modernism concern is the rise of critical thinking in pedagogy.
Henry Giroux, a post-modernism theorist, tried to present a kind of pedagogy in which politics, morality, and culture are of great importance.
This study searches to find out this movement’s implications for the pedagogical aims and principles and also the roles of teachers and students by studying critical theory of Henry Giroux and his critical pedagogy  through  a descriptive-analytical research.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Theory
  • Pedagogical Implications
  • Pedagogical Goals
  • Pedagogical Principles
  • Roles of Teachers and Students
  • Henry Giroux