بررسی میزان تأکید کتاب درسی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مهارت‎های فلسفی دانش‎آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان

2 کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی میزان تأکید کتاب درسی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مهارت‎های فلسفی دانش‎آموزان است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی پایه پنجم شهر همدان که تعداد کل  آن‏ها 1105  نفر است، تشکیل می‎دهد. نمونه آماری معلمان بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه‎گیری  تصادفی طبقه‏ای نسبتی 285نفر به تفکیک 241نفر زن و44  نفر مرد، انتخاب شده‏است ‏. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته سنجش مؤلفه‎های مهارت فلسفی است. این پرسشنامه که پژوهشگران آنرا طراحی کرده‏اند حاوی 31سؤال و بر اساس مقیاس 4 درجه‎ای لیکرت تنظیم شد‏ه‏است. برای سنجش روایی، از روش سنجش روایی مورد تأیید متخصصین‏، استفاده شده‏است. پایایی ابزار پژوهش، از طریق آزمون آلفای کرونباخ با 82درصد، به تأیید رسیده‏است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص‎های آمار توصیفی مانند میانگین، نمودار، درصد و از آزمونt، در گروه‏های مستقل و آزمون ناپارامتریک خی دو استفاده شده‏است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی از دیدگاه معلمان شهر همدان تا حد زیادی برمهارت‎های کاوشگری، کنجکاوی، استنباط، استدلال، ارتباط و انتقادپذیری تأکید داشته‏است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study the Emphasis Laid by Fifth Grade Primary School Science Text Book on Students’ Philosophical Skills

نویسندگان [English]

  • Ahmad Salahshoor 1
  • Masoomeh khonakdar 2
چکیده [English]

This research aims to study the emphasis laid by fifth grade primary school science text book on philosophical skills. Research method was descriptive survey. The statistical population are all  teachers of primary school of Hamedan city with total  1105 person. Using ratio stratified random sampling method and based on Kerjcie an Morgan table about 285 person (241 woman and 44 man)were selected as statistical sample. The data gathering instrument was researcher made philosophical skills assessment questionnaire that its validity appreciated by experts and its reliability   using Cronbach alpha coefficient computed about ./.82.the statistical method were descriptive statistic indices such as mean،graph and percent  and one sample T test and non - parametric x2. Research  findings showed that the science text book have high emphasis on all components of philosophical skill that is criticism, communication ،reasoning ،perception، curiosity and inquiry.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophical Skills
  • Science Text Book
  • students