"هستی‏ شناسی علم و ادراک" در حکمت متعالیه و دلالت‏ های آن بر تعریف علم در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

چکیده

در حوزه تعلیم و تربیت، مانند علوم و معارف دیگر، با مکاتب و رویکردهای مختلفی سروکار داریم که با یکدیگر اختلاف نظر و چالش‌های اساسی دارند. تفاوت در جهان‌بینی‌ها، که زمینه‌ساز این اختلافات است، خود حاصل اختلاف در مبانی شناخت است. مبانی شناخت، در دانش فلسفه، در دو شاخه «وجودشناسی علم و ادراک» و «معرفت‌شناسی» (ناظر به جنبه حکایتگری) طرح و بحث می‌گردد.
در این پژوهش، بررسی چیستی و هندسه «فلسفه معرفت» در حکمت متعالیی و رویکرد خاص صدرالمتألهین به تعریف علم و جایگاه بحث از آن در فلسفه، ضمن استنتاج گزاره‌های تجویزی در قالب اصول و قواعد، استخراج ره‌آوردهایی برای «تعلیم و تربیت اسلامی»، دنبال می‏شود.
این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیلی-استنتاجی، در چارچوب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و با جهت‌گیری لمی صورت می‌پذیرد.
حاصل تحقیق، صورت‌بندی پنج‏گزاره تجویزی در قالب اصول است که سه مورد آن شامل تنظیم مبانی شناختی در فلسفه تعلیم و تربیت بوده‏است و دو مورد دیگر ناظر به فرایند تعلیم و تربیت است و جنبه عملیاتی دارد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The "Ontology of Knowledge and understanding" in “Transcendent Philosophy” and It's Implications for "Islamic Philosophy of Education"

نویسندگان [English]

  • Mohammad Goudarzi 1
  • Saeid Beheshti 2
چکیده [English]

In the field of education,  the same as in the  other  field  of sciences , there are different schools and approaches which have major challenges and disagreements . Differences between the  different worldviews underlie those disagreements  which are resulted from the differences  between different  recognition foundations. In Philosophy  realm   discussion  about  foundations  of  recognition  with two branches about "ontology of knowledge and understanding" and "epistemology" (observing the aspect of storytelling) are followed.
In this research, investigation the quiddity and geometry of the "philosophy of knowledge" in “Transcendental Philosophy “ specifically  “Mulla Sadra’s approach”  definition of knowledge are chased  to make inferences of prescriptive propositions in the form of principles and rules in order to obtain results for "Islamic Education" 
This research is conducted with qualitative and analytical-deductive method within the "Philosophy of Islamic Education" framework and with posteriori orientation.
The result of the research is formulating five prescriptive propositions that are in the form of principles which three of them denote the regulation of knowledge foundations in the "Philosophy of Education" and the other two cases observe the "process of education" and have operating aspect.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophy of Knowledge
  • Ontology of Knowledge
  • The Transcendental Philosophy
  • Islamic Philosophy of Education
  • Educational Principles