ارزش‎شناسی و تأثیر تربیتی آن، از دیدگاه شهید مطهری(ه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه پیام نور

2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور همدان

چکیده

هدف این پژوهش، شناسایی ارزش‎ها ازدیدگاه شهید مطهری و کاربردی‏نمودن آن‏ها در تربیت جامعه است.  بنابراین، پرسشی که مطرح می‏شود، این است که آیا مسائل و مباحث بنیادین فلسفه که ارزش‎شناسی یکی از مهم‏ترین آن‏ها است، قابل شناسایی هستند؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا می‎توان این ارزش‎‎ها را در جامعه نهادینه کرد؟ برای پاسخ به این مباحث، با پژوهش و بررسی کیفی، در آثار و افکار شهید مطهری(ه)، یافته‎هایی به‏دست آمد و درمورد پیشینه ارزش‎شناسی، ماهیت ارزش‎ها، چیستی ارزش‎ها، وجود ارزش‎‎ها و اقسام ارزش‎‎ها از حیث ذاتی یا عرضی بودن و نسبی و مطلق‏بودن آن‎ها بحث گردید. آنگاه به مبحث اصلی یعنی مفهوم ارزش، ریشه ارزش، تفاوت بین ارزش ادراکات اعتباری و حقیقی و تأثیر ارزش‎ها، به‏خصوص اخلاقیات، در تربیت از نگاه شهید مطهری(ه)پرداخته شده‏است. نتیجه این پژوهش نشان داد در صورتی‏که مربیان جامعه، افکار و آرای استاد شهید مطهری(ه)_که منشعب از تعالیم انسان ساز اسلام وقرآن است_ مَدّ نظر قرار بگیرد و به دانش‎آموزان القاء شود، جامعه ما مسیر رشد و بالندگی خود را سریع‎تر طی خواهدنمود و به هدف غایی خود، که همانا کمال است خواهد‏رسید.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Axiology and it's Training Influence from Martyr Motahari's Point of View

نویسندگان [English]

  • Yadollah Khorramabadi 1
  • Sakine Maleki 2
چکیده [English]

The purpose of this study is identifying the values in martyr Motahari's opinion and appling them in training the society's people.so the question is that"Are the main problems and subjects of philosophy such as knowing values recognizable or not?"If it is"yes"."can we institutionalize these values in the society?
For answering these question , by using qualitative study and survey,we found answers in martyr Motaheri's works and thoughts.the background of identitying the values nature' the values being and the kinds of values in regard to being transverse total or relative have been discuseed.then,the main subject,value's meaning' value's basis,the differences between credit and real perception value and the values influence specially on movals in training on martyr Motahari's point of view have been discussed.
At the end we arrived to this conclusion that if the teachers pay attention to martyr Motahari;s thoughts and opinions which are from Quran and Islam's human making instructions ant teach them to their students,our society will pass it's development way faster and it will reach it's final goal which is maturily.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Axiology
  • Martyr Motahari
  • Education and Training
  • Behaviour
  • (moral)
  • Philosophy