بررسی مبانی انسان‎شناسی از منظر سهروردی و استنتاج‎های تربیتی مترتب با آن برای بهبود اهداف نظام آموزش و پرورش کشور ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه پیام نور مرکز کرمان

2 استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

3 استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

از آنجا که انسان مهمترین محصول نظام‎های تربیتی است، قطعاً شناخت انسان و پرداختن به مبانی انسان‎شناسی از دیدگاه‎های مختلف به ویژه دانشمندان مسلمان می‎ تواند نقش مهمی در بهبود اجزای نظام‎ آموزشی از قبیل اصول، روشها و اهداف آموزش ‎و ‎پرورش داشته باشد. بر این اساس هدف ‎اصلی این تحقیق بررسی مبانی انسان‎‎شناسی(تعقل و تفکر، خداجویی، کمال‏طلبی و اجتماع‏طلبی) از دیدگاه سهروردی واستنتاج‎های تربیتی مترتب با آن جهت بهبود هدف‎های نظام‎آموزشی کشور ایران می‏باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه  تحلیلی این پژوهش شامل کلیه تألیفات سهروردی و تألیفات سایر صاحبنظران در مورد افکار سهروردی می‎باشد و نمونه با جامعه   تحلیلی مطابقت دارد. به دلیل  انتخاب مطالب از منابع در دسترس گزینش خاصی انجام نشده است.  نحوه  جمع‎آوری داده‎ها در این تحقیق کتابخانه‎ای  با استفاده از  فیش بردای می‎باشد. معیار تجزیه‎ و ‎تحلیل داده‎ها  ادله و استنادهای معقول و عادلانه بوده است. در نتیجه براساس مبانی انسان‎شناسی سهروردی، راهکارهایی جهت بهبود اهداف نظام‎آموزشی کشور ایران ارائه شده است که مهمترین آنها برای پرورش‎ تعقل و تفکر، رشد خلاقیت و دوری از حافظه‎‏گرایی‎ صرف و رشد قوه ‎قضاوت می‎باشد. همچنین برای پرورش روحیه‎‎ خداجویی خودسازی و رشد فضایل‎ اخلاقی و تزکیه پیشنهاد شده است، برای پرورش کمال‏طلبی، رعایت شرع و اندیشه‎ورزی و برای رشد اجتماع‎طلبی افزایش روحیه همکاری و تعاون، سعه‎صدر و مسئولیت‎پذیری ذکر شده است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Theoretical Investigation of Anthropology in Terms of Suhrewardi and Educational Inferences Related to the Improvement of the Goals in Iran's Education System

نویسندگان [English]

  • Saeideh Khojasteh 1
  • Ali Shariatmadari 2
  • Ezatollah Naderi 3
چکیده [English]

Since man is the most important output of the educational system, certainly, human recognitition and addressing the fundamentals of anthropology from different perspectives especially Muslim scholars can play a role in improving the education system components such as the principles, methods and goals of education . Accordingly the main objective of this research is reviewing the fundamentals of anthropology (contemplation, , theism, perfectionism and  intercommunity) from the perspective of “Suhrawardi”  and educational inferences to  improve educational goals in “Iran”.
This study  performed  with an applied descriptive research method with analytical population included all  available “Suhrawardi's works” and accessible writings of other scholars  related to  “Suhrawardi's ideas” which is in correspondence to  analytical sample. So no  sample selection is done.
Data were gathered by  taking  notes on cards from library information and then  benchmark analysis of arguments and  citations  has been  performed.
As a result, based on the “Suhrawardi’s anthropological view” , the ways to improve the country's educational goals are : reasoning and thinking training , creativity and  judgment  development, and not  focusing on mere memorizing .  Moreover  for theism approach  it would be suggested to raise  self awareness , moral virtues  and refinement.  Perfectionism also would be achieved  by  religious observance and  finally attainment  intercommunity would be  through increasing cooperation morale, tolerance  and  responsibility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anthropology
  • Education
  • Theism
  • Contemplation
  • Perfectionism
  • Intercommunity