طراحی برنامه‎ درسی آموزش فلسفه به کودکان ایرانی در پایه اول‏ ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)

2 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)

3 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)

چکیده

یکی از اهداف هر نظام آموزشی، تربیت انسان‎های هشیار و آگاهی است که تفکر خود را بر پایه استدلال صحیح و منطقی بنا نهاده و در برخورد با دنیای پیرامون خویش با اندیشه‎ای جامع و عمیق، جوانب مختلف امور را بررسی می‏نماید و قابلیت انعطاف بالایی در مواجهه با مسائل زندگی داشته و به‏عبارتی ذهن فلسفی دارند.
 در این راستا، یکی از برنامه‎های درسی که در دهه‎های اخیر به‏منظور پرورش تفکر فلسفی و فلسفه‎ورزی در دانش‎آموزان شکل گرفته، برنامه درسی فلسفه برای کودکان است.
هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامه درسی آموزش فلسفه به کودکان پایهِ اول ابتدایی با دست‏یابی به اهداف ثانویه‏ای همچون هدف‏گذاری، تعیین سرفصل‎های محتوایی برنامه، شناسایی و تعیین  راهبردهای  یاددهی-یادگیری و  اعتباربخشی برنامه‎ها است.
روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی است که همگام با روش پیمایشی برای اعتباربخشی برنامه‎ها می‎شود. برای اعتبارسنجی برنامه درسی طراحی‏شده، پرسشنامه‎ای تنظیم گردید. این پرسشنامه، برای20نفر از متخصصان برنامه درسی و آموزش فلسفه به کودکان ارسال شد.  بر اساس یافته‎های تحقیق، اکثر متخصصان، اهداف پیشنهادی، رئوس محتوا، راهبردهای یاددهی–یادگیری و رویکردهای این پژوهش را نسبتاً مطلوب ارزیابی کرده‎اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Curriculum Design for Teaching Philosophy to Iranian Children in the First Grade of Primary School

نویسندگان [English]

  • Narges Sajjadian Jaghargh 1
  • Yahya Ghaedi 2
  • Masoumeh Amiri 3
چکیده [English]

One of the goals of education is training people with  awareness and somehow thinking  which is based on  philosophical reasoning ,   making them deal with the world around them with a comprehensive and  a deep thought, ability to study various aspects of  the life’s problems  and  having high flexibility  toward them.
Today one  of the  notified  curriculums for  achieving  those above goals is introduced as  “teaching philosophy  for children”  .
This study is going to  design  curriculum for  teaching philosophy to Iranian children in the first grade of primary school  with  secondary following objectives such as  setting goals; determining outlines of curriculum contents; specifying and identifying teaching –learning strategies and crediting curricula.
Developmental methodology that followed by this research, is done  by  analytical-descriptive  method combined with survey method.
In order to validate  the designed curriculum, a questionnaire was formulated and sent to 20 experts in this  field .
Research findings indicated that most experts  have evaluated proposed goals, content outlines,  and teaching- learning strategies with  relatively desired accredit .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching Philosophy for Children
  • Curriculum- Training Contents- First Grade of Primary School