بررسی چارچوب مفهومی حقوق تربیتی کودک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی

2 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی

3 دانشیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی چارچوب مفهومی حقوق تربیتی کودک است. برای دست‏یابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی بهره گرفته شده‏است. مبنای اصلی برای این تحلیل کنوانسیون حقوق کودک و بندهای مرتبط این کنوانسیون با حقوق تربیتی کودک به‏صورت مبنا در نظر گرفته‏شد. تحلیل حاصل معرف سه دسته حقوق به‏عنوان حقوق تربیتی کودک بود که عبارت‏اند از: حق دسترسی به آموزش و پرورش، حق برخورداری از آموزش و پرورش با کیفیت، احترام به حقوق انسانی در آموزش و پرورش. همچنین علاوه بر ابعاد سه‏گانه مطرح‏شده مجموعه‏ای از مفاهیم مرکزی هم برای هر یک از ابعاد قابل طرح بودند که عبارت‏اند از: آموزش و پرورش در تمام مراحل دوران کودکی و بعد از آن، فراهم‏بودن و در دسترس‏بودن آموزش و پرورش، برابری فرصت‏ها؛ که این سه مفهوم در مجموعه حق دسترسی به آموزش و پرورش قرار می گیرند. مفاهیمی که در بُعد دوم، یعنی حق برخورداری از آموزش و پرورش با کیفیت ، قرار می گیرند عبارت‏اند از: برنامه درسی وسیع، مرتبط و فراگیر، یادگیری و ارزیابی مبتنی بر حقوق بشر، محیط کودک‏دوست، امن و سالم، و مفاهیم مرتبط با بُعد سوم که احترام به حقوق انسانی در آموزش و پرورش است، عبارت‏اند از: احترام به هویت، احترام به حقوق مشارکت و احترام به تمامیت کودک.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Review of Conceptual Framework for Child Educational Right

نویسندگان [English]

  • Massoumeh Amiri 1
  • Yahya Ghaedi 2
  • Saeed Zarghami 2
  • GholamReza Haji Hossein Nezhad 3
چکیده [English]

main purpose of this research is to study of conceptual framework of child education rights. To this end, conceptual analysis method was employed. Convention on child rights is the major basis of the analysis and its clauses related to child education rights were set as minor bases. This analysis identified 3 categories of rights as child education rights: 1) The right to have access to education, 2) The right to enjoy high quality education, and 3) To show respect for human rights by education. In addition to these 3 fold aspects just mentioned, there was a set of central concepts presentable for each aspect: education throughout all stages of childhood and afterwards, availability and accessibility of education, and equal opportunities, These 3 concepts fall in a subset of the right to have access to education. Concepts under the second aspect, the right to enjoy high quality education, include extensive, relevant, and comprehensive curricula; human rights- based learning and assessment; and child- friendly, secure, and safe environment. And concepts related to the third aspect, to show respect for human rights by education, are respect for identity, respect for partnership rights, and respect for children integrity.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • child
  • Child Right
  • Child Education Rights