نگاهی دوباره به پارادایم‏های تولید علم در آموزش از دور در جوامع مدرن و پُست‏مدرن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه پیام نور

چکیده

     
تولید علم در نظام آموزش از دور، رویکردی خودبه­خودی، بی­هدف و بدون برنامه نیست، بلکه این نظام در سیر تکاملی خود در نسل­های مختلف(آموزش مکاتبه­ای، الگوی چندرسانه­ای و الگوی یادگیری دوربرد) با بهره­مندی از ویژگی­های جوامع مدرن و پُست‏مدرن و با استفاده از پارادایم­های مختلف به تولید علم کمک نموده است. بر این اساس، هدف از نگارش این مقاله، بررسی نقش و جایگاه نظام آموزش از دور در تولید علم است. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی پس از گردآوری اطلاعات کتابخانه­ای، شامل مطالعه، طبقه­بندی، تجزیه و تحلیل آن‏ها و جمع‏بندی اطلاعات درخصوص موضوع مورد مطالعه  پرداخته، چگونگی تغییر پارادایم­ها در دو جامعه مدرن و پست­مدرن و چگونگی تولید علم بر اساس هریک از این پارادایم­ها مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج این پژوهش نشان داد که در سیر تکاملی آموزش از دور، پارادایم پوزیتیویستی به‏عنوان گفتمان مسلط تولید علم در نسل اول در جامعه مدرن مورد توجه قرار گرفته است. پس از آن، در نسل دوم و مقارن با گذر از مدرنیسم به پُست­مدرنیسم، هرمونتیک به‏عنوان پارادایم مسلط تولید علم مطرح می­شود. همچنین در نسل سوم و در جامعه پست­مدرن، پارادایم انتقادی به‏عنوان گفتمان مسلط تولید علم در کنار سایر پارادایم­ها و در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد توجه قرار می­گیرد که در این مقاله، ویژگی­های هر یک از این پارادایم­ها و چگونگی تأثیر آن‏ها بر تولید علم در نسل­های مختلف مورد بررسی قرار گرفته‏است.
 
 
      

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

New look on paradigms of knowledge production in distance education of modern and post-modern societies

نویسنده [English]

  • Marjan MasoomiFard
چکیده [English]

Knowledge production in distance education is not an automatic or aimless process. This structure has evolved through different generations (The Correspondence Model, The Multi-media Model and The Tele-learning Model). It helped knowledge production with considering qualities of modern and post-moderns societies and different paradigms.
With this mind, aim of this article is assessing the role and placement of distance education system in knowledge production.
In the present research, data was gathered through documents using a descriptive-analytical method. These documents include identification, study and classification of information related to the subject. This article discusses how paradigms change in two modern and post-modern societies and how knowledge production is investigated based on each of these paradigms.
Results of this study show that in the evolution of distant education, Positivism paradigm is dominant in the first generation of knowledge production in modern society. After that, parallel to the change of modern concepts to post-modern, it’s obvious that in the second generation, Hermeneutic paradigm is dominant in the mentioned field. Also in the third generation and post-modern society, Critical paradigm is on top of other paradigms in discourse of knowledge production and IT era. In this study specification of each paradigm and their influence on knowledge production in different generations would be discussed.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Production
  • Distance Education
  • Paradigm
  • Modern
  • Post-modern
  • Positivism
  • Hermeneutics
  • Critical