تحلیل نظام آموزش از دور از منظر دیدگاه تربیتی مدرنیسم و پُست‏مدرنیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشیار دانشگاه پیام نور

3 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور

4 استادیار دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، تحلیل نظام آموزش از دور از منظر دیدگاه تربیتی مدرنیسم و پُست‏مدرنیسم است. این مسئله در فرایند پژوهش با طرح این فرض کلی که« بین دیدگاه‌های تربیتی مدرنیسم و پُست‏مدرنیسم  و دلالت‌های تربیتی آن در نظام آموزش از دور تفاوت‌هایی وجود دارد» ابعاد  موردنظر  را  با استفاده از روش تحقیق تحلیلی-اسنادی مورد مطالعه و مقایسه تطبیقی قرار داده‏است. تاین ابعاد عبارت‏اند از: روش تدریس و راهبردهای یاددهی- یادگیری، هویت فراگیر در خودتنظیمی یادگیری، و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فراگیران در نظام آموزش از دور.
نتایج تحقیق نشان می‎دهد روش تدریس در رویکرد مدرنیسم، معلم‎محور و در پُست‏مدرنیسم یادگیرنده محور است. تفاوت انسان‌شناسی مدرنیسم  با  پُست‏مدرنیسم  متأثر  از معرفت‎شناسی مَدّ نظر آن‏ها هویت‎های متفاوتی را برای فراگیر در  فرایند خودتنظیمی یادگیری ترسیم می‎کند و اهمیت ارتباطات و تعاملات اجتماعی در این دو دیدگاه  به‏صورت مختلف ترسیم می‏شود. همچنین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی متأثر از دو منظر مختلف ارزش‏شناسی  موجب  شناسایی دو مسیر  متمایز  تحلیلی متفاوت می شود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Distance Education from Modern - Post Modern Training viewpoints

نویسندگان [English]

  • Sonya Moosa Ramezani 1
  • Mehran Farajollahi 2
  • Sakineh Mohammad Yousefi 3
  • Mohammad Ehsan Taghizadeh 4
چکیده [English]

The main purpose of this research is to" study of distance education from modern- postmodern training viewpoints”. The main research  question  which is based on the general hypothesis “there is some differences between modern- post modernism training approach” is going to  compare some distance education components such as teaching method, learning strategies, learner’s identity  toward self-learning,  and evaluation of learners with documentary-analysis  methodology.
The research findings show that modernism viewpoint toward  teaching method  is teacher-centered  verses  learner-focused  view point of postmodernism. Different anthropology related to  different epistemology depicts  two different identity for learners  based on  how to engage  in  self-regulated  learning  and  social interactions. Moreover the evaluation  of  academic achievement  affected by  two different axiology  explores two distinctive analytical routes. 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modernism–Postmodernism- Training Viewpoints – Distance Education